Skolyoz Röntgeni

Skolyoz grafisi omurganın tamamını , omuzları ve leğen kemiğini aynı kasete sığdırır. Ön-Arka ve Yan grafi olarak 2 yönlü çekilir.

Resmide hastanın röntgen çekilirken pozisyonlanmasını görülüyor.

Skolyoz grafisi  omurganın tamamını , omuzları ve leğen kemiğini aynı kasete sığdırır. Ön-Arka veYan grafi olarak 2 yönlü çekilir.

Resmide standart skolyoz grafileri görülüyor.

Ön arka grafide 4 noktaya  bakılır :
1. Skolyoz açısı ( cobb açısı) ölçülür.
2. Omuz asimetrisine bakılır. (omuzlardan birisinin seviyesi düşükmü ona bakılır.)
3. Pelvis asimetrisine bakılır (leğen kemiği yere paralelmi yoksa bir tarafa doğru düşükmü?)
4. Omurgada rotasyon (kendi ekseni etrafında  dönme) olup olmadığına bakılır.

Yan grafide ise lordoz (arkaya kaykılma) ve kifoz (öne doğru kamburluk) değerlendirilir.

Resmide hastanın sağ ve sol yana eğilme grafileri görülüyor.

Bazen tedavi planlaması ve eğriliğin esnekliğini değerlendirmek için sağa-sola-öne-arkaya  aşırı eğilme sırasında çekilen filimler gerekebilir.

Resmide doğuştan hemi vertebrası  (bir vertebrası yarım) olan hastanın bilgisayarlı tomografisi görülüyor.

Bazen konjenital skolyozlarda kemiksel anomali olup olmadığını anlamak için tomografi isteyebiliriz.

Resmide skolyozlu bir hastanın MRI resmi görülüyor.

Bazen de omurilik kanalında bağlar ve nöral yapıları değerlendirmek için MRI isteyebiliriz.

Skolyozun derecesi hastanın filim çektirirken aldığı pozisyona göre değişkenlik gösterebilir. Algılaması yerinde olan ve söz dinleyen çocuklarda ayakta duruş pozisyonunda film çekilirken, kendisini kasmaması, dik ve düz durmak için gayret göstermemesi, normalde nasıl duruyorsa o şekilde durması istenmelidir. Bazen de çocuklar röntgen çekilirken, kendilerini aşırı bir şekilde salarlar (gevşek bırakırlar) buda istenmeyen bir pozisyondur. Burada röntgen teknisyenine ve tabii ki ailelere görev düşüyor.

Filimlerin derecelerini bir doktor diğerine göre 2-3 derece farklı ölçebilir. Bu fark ölçme sırasında baz alınan omurga seviyesine göre değişiyor. Ölçme her seferinde aynı seviyelerdeki omurlar arasından yapılmalıdır. Bu nedenle eskiden ölçümler film üzerine çizilerek yapılıyordu ve kontrollerde aynı seviyeden ölçüm yapılıyordu. Şimdi ise dijital filmlerle bilgisayar üzerinden ölçüm yapılıyor ve her bir hastanenin röntgen programı farklı olabiliyor. Bu nedenle hastalarımız filmlerinin cd lerini isterken basılı röntgenlerini de alsa uygun olur.