Topuk Dikeni

Topuk dikeni nedir?

Ayak tabanını kubbe gibi tutan plantar fasia adındaki dokunun aşırı ve sürekli gerilmesi sonucu oluşan topuk kemiğinin yere en yakın bölgesinde gelişen bir çeşit kireçlenmedir. Bu kireçlenme olmadan önce ilk belirtileri sabahları yere ilk basma sırasında ayak tabanında gerilme ve ağrıdır. Bu duruma “plantar fasiitis” denir. Zamanla, çevresindeki bölgede  şişme olur ve topuğun yere basması çok ağrılı olur.

Kimlerde daha sıklıkla oluşur?

Genellikle ayağın şeklinden kaynaklanır, bu nedenle bir kişinin çok kavisli bir ayağı varsa, topuk dikeni ortaya çıkma olasılığı daha yüksektir. Fazla kilolu kişilerde ve ayağıyla ani hareketler yapanlarda da görülür. Ayrıca düztabanlıktan muzdarip olan kişiler, plantar fasya üzerindeki stresi artırabilir ve bu mahmuzların ortaya çıkmasına neden olabilir.

Topuk dikeni belirtileri

En sık görülen semptom, topuğun iç kısmında yere basan bölgede ağrı ve yürüme sırasında hisswedilen diken batması şeklinde ağrıdır. Dinlenirken bu ağrı azalır veya kaybolur.

Topuk dikeni nasıl teşhis edilir?

Bu durumu teşhis etmek radyolojik olarak mümkündür. Öncelilke direkt röntgen ve gerekli durumlarda BT ve MRI ile tanı koyulur.

Önlenebilir mi?

Sabahları yere ilk basmada zorlanma ve bunun 20-30 dk sonra kaybolması hastalığın ilk belirtileridir. Bu aşamada eğer taban çukuru fazla ise kişiye özel tabanlık yapılmalıdır. Bunun yanı sıra kilo verme ve babet türü topuksuz ayakkabı ve terlik kullanımından kaçınma ile  “plantar fasiitis”önlenebilir.

Topuk dikeni tedavisi

Tedavi genellikle topuktaki gerginliği gideren ortopedik tabanlık, gece atelleri, germe egzersizleri veya ağrıyı gidermede veya azaltmada etkili olan iltihap önleyici ilaçların infiltrasyonlarına dayanır. Ödem çözücü tuzlu su uygulamaları ve buzlu su şişeleri ile masaj çok faydalı olur. Bu tedavi teknikleri başarısız olursa, ciddi vakalarda cerrahi müdahale ile düzeltilebilir.

ESWT tedavisi

ESWT cihazının içerisinde ultrason dalgalarının yaklaşık 10 katı gücünde ses dalgaları oluşur. Bu dalgalar özel bir aplikatör vasıtasıyla vücuda değdirildiği noktalarda tedavi gerçekleştirir. Böbrek taşlarının ulatrason ile kırılması aslında bu yöntemdir.

ESWT ayrıca kas spazmını çözer, kolajen yapımını uyararak hasar gören tendon ve dokuların rejenerasyonunu sağlar ve hızlı iyileşmeyi oluşturur.

ESWT nasıl uygulanır?

ESWT tedavisi yaklaşık 5-20 dakikadır. 5-7 gün ara ile ve 3-5 seans olarak uygulanır. İlk uygulamadan hemen sonra geçici olarak bir miktar ağrı hissedilebilir ve yan etki olarak hafif bir kızarma ve şişlik oluşabilir. Birçok hasta ilk tedaviden sonra bile tedavinin faydasını hissedebilir. Düzenli program sonucunda hastalardaki ağrı ve diğer yakınmalarda 4-6 hafta içerisinde önemli oranda ve kalıcı düzelme sağlanır.